4 tips voor relevante content marketing

Content marketing is een zeer effectieve manier om (nieuwe) klanten te bereiken. Je biedt namelijk relevante content aan waar je doelgroep interesse in heeft en vaak naar op zoek is. Dat betekent ook dat je, om aan content marketing te doen, goed moet weten waar je merk voor staat, wie je wil bereiken met jouw content en waarom. Eens je dit bepaald hebt, kan je aan de slag gaan met het creëren van content in alle mogelijke vormen. In dit artikel geven we je alvast een aantal handige tips die je best in je achterhoofd houdt wanneer je aan content marketing doet.

1. Weet wie je doelgroep is Het is belangrijk dat je goed weet wie jouw doelgroep is en waar je deze personen kunt vinden. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om TikTok-content te creëren voor een doelgroep die bestaat uit 60-plussers. Omdat ze niet op dat platform zit, ga je ze niet bereiken. Je verspilt je tijd en moeite.


Je hoeft dus zeker niet aanwezig te zijn op kanaal, het voornaamste is dat je weet op welk kanaal jouw doelgroep zit en waar je die dus bereiken. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je de juiste tone-of-voice en boodschap gebruikt om je doelgroep te raken en te boeien. Enkel zo zal je je doel bereiken.

2. Zorg voor visuele ondersteuning Men associeert content marketing vaak met het schrijven van teksten (blogposts, e-books, artikels,…). Anno 2020 is ons gedrag op het internet echter sterk veranderd. Naast het schrijven van zinvolle content is het ook belangrijk om je doelgroep visueel te triggeren. Heel belangrijk in dit verhaal is om de juiste visual voor het juiste kanaal te voorzien.


Zorg dat die ook aansluit bij wat je als bedrijf wil uitstralen en wat je met je post wil bereiken. Wanneer je content om de juiste reden in het oog springt of de aandacht trekt, zullen je potentiële klanten dit sneller associëren met waardevol en relevant.

3. Zorg voor regelmaat Door regelmaat toe te passen zal je een verwachtingspatroon creëren bij je klanten. Je verhaal wordt vertelt én onthouden. Na verloop van tijd zullen ze je content als vanzelfsprekend ervaren en er zelfs naar uitkijken. Je creëert naambekendheid en wordt als merk een vaste waarde in het leven van je doelgroep. Ze gaan dan ook weten voor wat je staat en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. 4. Probeer niet altijd te verkopen Het heeft absoluut geen zin om je klanten bij elke post te spammen met redenen waarom jouw product of dienst de beste is en waarom ze het moeten kopen. Algemeen gesteld kan je er van uitgaan dat je in slechts 20% van je posts een product of dienst gaat aanbieden. Durf te mikken op de lange termijn. Zo werkt content marketing. Eens het er staat is het de meest effectieve vorm van marketing.


Als je erin slaagt om met je content je doelgroep te bekoren, zal hun interesse voor jouw product of dienst vanzelf groeien. Een vorm van loyaliteit die niet zomaar ophoudt te bestaan. Bovendien vermijd je te betalen voor peperdure advertising die vaak niet eens de juiste doelgroep bereikt.

Haantjeslei 17/1

2018 Antwerpen

✆ 0493 656 348

✆ 0495 190 499

© 2020 The Value Agency

part of M*EM. bv | BE 0686.966.470

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Advies: DV.A238497

Opleiding: DV.O238496