Content marketing in crisistijden: do or don't



Do uiteraard.

Dat zal de conclusie zijn onderaan nadat je dit artikel hebt gelezen, maar we geven het nu al mee voor zij die een snel antwoord willen zien. Als we online antwoorden zoeken willen we namelijk alles snel hebben. Online artikels worden dus vaak met de conclusie eerst opgesteld. Tot zover ons zijsprongetje naar doordachte online copy. We geven je in dit artikel graag enkele tips mee waarom content marketing belangrijk is - niet alleen, maar zeker ook - in crisistijden.

1/ Mensen zijn online

Als we de data en de voorspellingen zien, kunnen we alleen maar concluderen dat mensen meer dan ooit online zijn. Dankzij of ondanks de Corona-crisis is het aantal verbruikte gigabytes exponentieel gestegen

Een basisregel in marketing is: je moet zijn waar je klant is. Dus als die online is, moet je zien dat jij daar ook bent. Denk je nu, "ach zo’n vaart zal het wel niet lopen, wij hebben heel loyale klanten"? Denk dan nog maar eens na, want die loyale klanten zullen zonder enige schroom ingepalmd worden door 1 van de duizenden concurrenten.


Kijk maar hoe het gesteld is met de Belgische e-commerce ten opzichte van de Nederlandse webshops. Waar vroeger de concurrentie zich beperkte tot de winkel in de Dorpsstraat en een zelfde soort winkel in de Stationsstraat, heb je nu concurrenten over heel de wereld. Wees dus zichtbaar voor je klant en blijf relevant.

2/ Content marketing is lange termijn

Content marketing heeft in tegenstelling tot veel andere marketingtactieken een langetermijneffect en het duurt ook iets langer voor je merkt dat het er is. Stel dat je al aan content marketing doet, zou het dus niet verstandig zijn om je voorbije inspanningen teniet te doen. Anderzijds, voor merken die al mikken op de periode na de crisis, is het nu het moment om te starten zodat je je plaats kan opeisen.

Het succes van content marketing is dan ook consistentie zowel in je beeldtaal (wat je zegt, hoe je het zegt) als de frequentie waar je mee post. Google is trouwens ook enorme fan van regelmatig nieuwe en relevante content. Dus stop niet met bouwen aan je verhaal!

3/ Employer branding

Zou je ooit willen werken voor een investeerder / eigenaar van magazijnen? Niet je eerste gedacht waarschijnlijk, maar elke team heeft zijn eigenheid die de basis kan vormen voor een mooie campagne. Hieronder zie je hoe ik dat eerder aanpakte.



Als bedrijf kan je nu laten zien hoe je reageert op een crisis. Ok, dat is gemakkelijker voor de Nike’s van deze wereld dan voor pakweg een schoenenwinkel. Al ben ik er wel van overtuigd dat elk bedrijf zo zijn eigen verhaal heeft en in dat verhaal ook unieke sterke punten die je kan belichten.


Het is belangrijk dat verhaal te vertellen en vooral nu mensen meer tijd online spenderen. Als je laat zien hoe je (in crisistijd) met je personeel omgaat, heeft dat sowieso een effect op hoe je personeel later met jou zal omgaan.

4/ Shift van sales naar awareness, of toch niet?

Het deel “marketing” in content marketing duidt op het feit dat de content dient om de ondernemingsdoelstelling mee te ondersteunen. Omzet, groei en zelfs winst. Daarvoor werken we actief op de salesfunnel. Je stemt dus je content, touchpoint en medium af op de fase van het verkoopproces (awareness - consideration - decision). Waar bij de klassieke (sales-)organisatie de focus voornamelijk ligt op het ‘closen’ van orders, shift nu die focus naar awareness.


Je probeert dus de trechter zoveel mogelijk te vullen, want mensen hun hoofd staat minder op kopen. Doe dat met relevante content, tracht een geëngageerd publiek op te bouwen en maak een connectie. Maak ze klaar voor een post-corona heropflakkering van de economie.

Tenzij je in een business werkt waar er nog wel of zelfs meer gekocht wordt. Denk maar aan protectiemateriaal, handgels als meest voor de hand liggend, maar er is ook een enorme groei in de vraag naar vers voedsel, doe-het-zelf en home fitness bijvoorbeeld. Laat je klanten weten dat je er bent voor hen in deze moeilijke tijden, maar - en vooral - durf ook te gaan voor die promotie en die sale. 

5/ Sometimes you don’t need a plan, you just need to have big balls

Een quote die in ons kantoor hangt met op de achtergrond het magische bos van Wallers (Trouée d’Arenberg) van de ons allen bekende Tom Boonen. Soms moet je er als ondernemer voor gaan zoals Boonen zijn eerste koersen reed. Niet volgens het plan, maar wel met het nodige lef en karakter. Met ballen. Want zo win je koersen en bewijs je dat je ergens voor staat. Het zijn zij die ergens voor staan en anders doen dan de rest die onze echte helden worden. Zorg dat jouw merk de held van jouw klant wordt. 


Zorg dat jouw merk de held van jouw klant wordt. 

Hoe? Door een positie in te nemen. Laat zien waar je voor staat. Een wijze Nederlander zei me ooit: het is goed als je kritiek krijgt. Want als je karakter hebt, ergens voor staat, dan heb je voor- en tegenstanders. Als je niets hoort, wil het zeggen dat je niets van dat alles hebt.


Patrick

Haantjeslei 17/1

2018 Antwerpen

✆ 0493 656 348

✆ 0495 190 499

© 2020 The Value Agency

part of M*EM. bv | BE 0686.966.470

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Advies: DV.A238497

Opleiding: DV.O238496