Dagelijks worden er via sociale media miljoenen foto’s en filmpjes verspreid. Wat we echter niet beseffen, is de onzichtbare negatieve impact hiervan op het milieu. Om deze digitale voetafdruk te verkleinen, heeft Orange een klimaatvriendelijke filter uitgebracht: de Eco Filter

Ecologische impact van sociale media
Het effect van de IT-sector op het milieu is niet te onderschatten. Van het continu opladen van de batterij van onze smartphone, tot het gebruik van 4G om Youtube-videos af te spelen, of simpelweg het posten van een foto: dit elektriciteitsverbruik wordt allemaal omgezet in de uitstoot van CO2-gassen.
De Eco Filter
Met hun Eco Filter wil Orange deze ecologische voetafdruk beperken. Met de filter verkleinen ze de bestandsgrootte van stories door het aantal pixels te verminderen. Dit heeft geen impact op de kwaliteit van je bestanden, maar wél een positieve impact op het milieu. Het biedt gebruikers op Facebook en Instagram de kans om op een toegankelijke manier energie te besparen.
De daadwerkelijke effecten van de filter werden onderzocht door het Frans bedrijf Greenspector, gespecialiseerd in digitale duurzaamheid. Hoewel de filter kan leiden tot een lichte stijging in batterijverbruik bij het posten, wordt dit nog steeds gecompenseerd door een hogere besparing bij diegenen die je story bekijken. De totale impact van de filter op het milieu blijft dus positiever dan zonder, zelfs wanneer er maar één persoon je bericht zou bekijken. Zowel het plaatsen als het bekijken van een story op sociale media met de Eco Filter, vermindert de milieu-impact met gemiddeld 20%.
Orange belicht hiermee een belangrijke problematiek en zet met de Eco Filter een stap in de goede richting. Maar om onze gigantische CO2-uitstoot tegen te gaan, zal er nog verder actie ondernomen moeten worden.
Ik wil de filter!
Hier alvast een linkje naar de filter:
Wij hebben de filter alvast getest, goedgekeurd en aan onze favorieten toegevoegd, jullie ook? 🙌