Hoe bezoekers jouw tekst lezen

Hoe lezen mensen online?


Een boek lezen we niet op dezelfde manier als een blogpost. Maar hoe lezen we dan wel online? En waar moet je dan mee rekening houden als je schrijft voor jouw website en social media posts?






Niet lezen, maar doelgericht scannen


Bij het lezen vanop smartphones of laptops, hebben we een veel kleinere aandachtsspanne. Langs alle kanten worden we afgeleid door advertenties of meldingen. Je online tekst moet hiermee dus kunnen concurreren en de aandacht vast blijven houden.


Online lezen mensen zelden een hele tekst. Uit een eyetracking-onderzoek van de Nielsen Norman Group bleek dat 79% van de mensen een tekst scant, in plaats van elk woord te lezen. Dit komt door ons informatiezoekend gedrag. Wanneer we naar een website surfen, is dit met een doel: de prijs van een product, het telefoonnummer van een bedrijf, …


Mensen willen geen tijd of moeite verspillen met lang te zoeken achter de informatie die ze willen. Daarom moet je telkens het doel of de vraag van je lezer in je achterhoofd houden bij het schrijven van een tekst.


Tips voor een betere tekst


Je content aanpassen aan het scangedrag van de lezer kan je op de volgende manieren:


  • Gebruik duidelijke en opvallende titels en subtitels Door middel van koppen kan je de inhoud van je tekst in onderdelen opsplitsen, zodat mensen meteen het onderdeel kunnen vinden waarin ze het meest geïnteresseerd zijn.

  • Plaats belangrijke informatie vooraan Mensen scannen van links naar rechts, dus het is aangeraden om de meest relevante informatie voor je lezer van voor in je tekst en titels te plaatsen. In tegenstelling tot een boek starten websiteteksten zelfs vaak met de conclusie eerst om daarna pas meer in detail te gaan.

  • Gebruik opmaaktechnieken Opsommingen met opsommingstekens (met deze paragraaf als voorbeeld 😉), vetgedrukte tekst, … Dit zijn allemaal hulpmiddeltjes om het oog meteen te laten vallen op bepaalde woorden of delen van je tekst.

  • Hou het beknopt Gebruik klare en duidelijke taal, overlaadt de lezer niet met onnuttige vaktermen. Een duidelijke en beknopte inhoud gaat het meest aanspreken.




Hulp nodig bij het schrijven van blogposts of social media posts? Contacteer ons en wij helpen je met plezier verder! 📞