top of page

Hoe zorg je voor een goede leesbaarheid vanop afstand?



Er heerst vaak de nodige twijfel rond wat nu de juiste grootte is voor grote advertenties. Het gebeurt helaas nog vaak: billboards langs de straten die niet leesbaar zijn. Zoiets wil je als bedrijf natuurlijk vermijden. We bieden graag wat verheldering omtrent leesbaarheid op afstand. Disclaimer: we hebben een paar ezelsbruggetjes die je twijfels bij het vormgeven van een grote advertentie ongetwijfeld wegnemen! ;-)

Contrast

Eerst en vooral is het belangrijk dat je kiest voor kleurcombinaties die mooi contrasteren en hierdoor de leesbaarheid ten goede komen. Enkele voorbeelden: zwart op wit; wit op groen; rood, groen, blauw of een andere opvallende kleur op wit. Het is sterk afgeraden om opvallend felle kleuren met elkaar combineren. Groene of rode tekst op een gele achtergrond verdwijnt volledig in het niets en zorgt ervoor dat voorbijgangers je boodschap niet zullen kunnen lezen.


Korte boodschappen

Probeer je boodschap zo kort maar krachtig mogelijk te formuleren. Het is de bedoeling dat een voorbijganger je boodschap in één oogopslag kan lezen. Denk bijvoorbeeld aan billboards langs de autostrade: het publiek zoeft aan 120km/u voorbij, de boodschap moet opvallen en glashelder te lezen zijn.

Meters en centimeters

Een handig ezelsbruggetje om te ontdekken of je tekst voldoende leesbaar is, is om per meter afstand 1 cm lettergrootte te rekenen. Met andere woorden: wil je dat je billboard leesbaar is op 90m afstand? Dan zorg je best dat je tekst minstens 90 cm groot is. Een andere tip om vluchtige leesbaarheid te garanderen is om erover te waken dat je 40% van de ruimte inneemt met je boodschap en de andere 60% onbeschreven laat.

Met deze tips zou het in de toekomst niet meer fout mogen lopen (*)! Veel succes.

(*) en anders geef je ons maar een belletje ;-)

bottom of page