top of page

Join jij de club(house)?


Met nieuwe apps en social media platformen die ons rond de oren vliegen, is het niet altijd makkelijk om op de hoogte te blijven. Enter ‘Clubhouse’: een nieuw soort sociale media gebaseerd op spraak, waar ook Elon Musk en Mark Zuckerberg fan van zijn.




Wat is het?

Clubhouse bestaat uit virtuele ‘kamers’ waar live gesprekken worden gehouden over specifieke onderwerpen. Een soort van panel, maar dan enkel met audio. Er is een moderator die de kamer opricht en het woord kan geven aan enkele sprekers, met een passief luisterend publiek.


Deze interesse in een auditief platform komt als geen verrassing na het grote succes van podcasts. Clubhouse creëert dankzij live gesprekken een intieme real-time connectie, waar mensen net in deze periode veel nood aan hebben. Een perfecte nieuwe manier van communiceren, nu we elkaar door Corona niet meer mogen zien. De schijn van perfecte Instagram plaatjes valt weg en de focus ligt hier puur op authentieke stemmen.


Gezien Clubhouse verbindend klinkt, is de exclusiviteit van de app nog een pijnpunt: voorlopig is het enkel op uitnodiging en voor Apple-gebruikers.

Hoe kan je als bedrijf Clubhouse inzetten?

De app is vrij van advertenties, wat alleen maar bijdraagt aan het gevoel van authenticiteit. Maar hoe kan je dan als bedrijf gebruikmaken van Clubhouse?


Allereerst is het een plek om nieuwe connecties te maken, een soort van virtueel netwerken. Aangezien er kamers bestaan over allerlei onderwerpen, kan je je focussen op de niche van je bedrijf en mensen met dezelfde interesses opsporen. Bovendien kan je zo zelf inspiratie en kennis opdoen van andere professionals.


Door een eigen kamer op te richten kan je een stem geven aan je bedrijf en naamsbekendheid vergaren. Je kan zo eventueel ideeën aftoetsen en het publiek gebruiken als een focusgroep.


Dit kunnen zeker voordelen zijn voor je bedrijf, maar wat vinden we nu echt van de app? Met grote namen als Elon Musk & Mark Zuckerberg als gebruikers is de hype rond Clubhouse nu op zijn piek. Maar als Android-gebruikers nog tot mei moeten wachten, of je maar geen uitnodiging vastkrijgt, zal de ruime interesse volgens ons langzaam afnemen. Het kadert in de trend die we zien dat meer en meer sociale media platformen bepaalde niches gaan innemen. Het kan alvast geen kwaad om Clubhouse eens te bekijken, maar verander er je hele marketingstrategie niet door, want voor je het weet, verschijnt er weer een nieuwe trendy app waar iedereen opspringt.




bottom of page