Wat wil jij als bedrijf uitstralen? Zeg het in kleur


Je bent aan het wandelen in een winkelstraat wanneer je aandacht plots getrokken wordt door een gigantisch billboard met daarop in rode letters SALE. Toeval? Allesbehalve. Het is wetenschappelijk bewezen dat rood een gevoel van urgentie opwekt waardoor je er als het ware naartoe gezogen wordt. Dat kleuren emoties beïnvloeden, weten bedrijven maar al te goed. Wil je achterhalen welke kleuren bij de identiteit van jouw bedrijf passen?






Ontdek hoe kleurenpsychologie jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt.


Rood:

met deze kleur lok je als het ware klanten, een kleur die de aandacht vraagt en een gevoel van actie oproept. Rood wordt ook vaak geassocieerd met energiek, opwinding, wilskracht & moed. Rood is een kleur met meerdere boodschappen die je kan linken aan serieuze zaken zoals Rode Neuzen Dag, maar ook aan de power van Ferrari maar vergeet vooral niet dat het ook de kleur is van de liefde!

Misschien daarom dat wij ook voor deze geweldige kleur zijn gegaan, we stand out with power & love ❤️

Oranje:

wil je enthousiasme en levendigheid uitstralen met je bedrijf? Opteer dan voor een levendige kleur zoals oranje. Denk maar aan Fanta: de levendigheid die ze als merk willen uitstralen, trekken ze volledig door in alles wat ze doen. Zo zijn ook de commercials van dit bedrijf van kop tot teen oranje.

Geel:

met geel trek je snel de aandacht, het is vrolijk en energiek.* (*Opgepast: geel kan soms ook als te fel ervaren worden! Dat is waarom Telenet koos voor een diep, warm geel.)

Blauw:

wil je rust en vertrouwen creëren in je merk? Dan verwerk je best blauw in je logo en huisstijl. PayPal is hier het ultieme voorbeeld. Bij hen kan je op een betrouwbare manier zonder risico’s geld versturen en ontvangen: dat vertrouwen versterken ze met de kleur blauw.

Groen:

ook groen is een uitstekende keuze wanneer je rust wil uitstralen. Wist je trouwens dat onderzoekers hebben ontdekt dat kijken naar groen je leesvaardigheid kan verbeteren? Gezondheid wordt daarom vaak gelinkt aan groen, denk maar aan het CM Ziekenfonds logo!

Paars:

de kleur die we linken aan macht, luxe en wijsheid.* Een merk in de Benelux dat dit perfect toepast? Hallmark! Hun kaartjes zijn kwaliteitsvol en dat willen ze ook uitstralen. (*Maar ook hier weer opgelet: een overmatig gebruik aan paars kan leiden tot frustratie.)

Zwart:

staat voor power, elegantie en kracht. Pas wel op dat het niet een te zwaar gevoel geeft aan je bedrijfsimago.

Wit:

dat is dan weer heel licht en zuiver. Denk je aan veel wit voor het logo en de huisstijl van je bedrijf? Dan gaan mensen aan je merk denken als onschuldig en puur en onschuldig.





Een beetje overweldigd na het lezen van al deze kleurbetekenissen? Weet je niet goed welke kleuren nu net passen bij het imago van jouw bedrijf? Geen zorgen, dat is compleet normaal. De eerste, allerbelangrijkste stap is het concreet definiëren van de kernwaarden die jouw bedrijf typeren. Ondervind je daar moeilijkheden mee? Wij helpen je graag!


Met een gepersonaliseerde branding workshop bij ons, loop je het gebouw van The Value Agency weer buiten met een haarscherpe visie. We matchen de juiste kleuren met je kernwaarden. Zo komen we samen tot een ijzersterke branding dat het visueel karakter van je bedrijf optimaal en waarheidsgetrouw weergeeft.


Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Let’s connect!