top of page

LinkedIn Stories



Onlangs lanceerde LinkedIn een reeks nieuwigheden waaronder de ‘stories’. Gaat LinkedIn nu Instagram en Facebook achterna of net niet? Hierbij onze eerste indruk.

Waarom de beslissing voor stories?

Oorspronkelijk kopieerde Instagram de technologie van de stories van Snapchat. Social media is ooit gestart met feeds, dat is ondertussen logisch. Vanuit het succes van Snapchat en later Instagram en Facebook, blijkt dat mensen graag content consumeren via stories. Het is dus gewoon een extra feature die werkt en bij LinkedIn gaan ze er vermoedelijk van uit dat het ook voor hen gaat werken.

Wat moeten we als bedrijf doen met LinkedIn?

Zowel personen als company pages kunnen gebruikmaken van de stories functionaliteit. Als je al stories gebruikt op Instagram of Facebook dan weet je al hoe het werkt. Echter de manier waarop content wordt geconsumeerd op Facebook of Instagram is zeer verschillend van LinkedIn. Hou dus rekening met de context! Zowat het belangrijkste in content marketing.

Je gaat dus content creëren voor je publiek op LinkedIn dat een meerwaardezoeker is. Op Instagram zijn stories ontstaan vanuit een dagboek-principe. Je vertelt elke dag waar je mee bezig bent om je fans een blik achter de schermen te gunnen. Op LinkedIn is het rockstar-gehalte heel wat lager.

Mensen gedragen zich anders bij mensen die ze goed kennen dan bij mensen die ze nog niet kennen. Het gedrag in een zakelijke context is helemaal anders dan op de sportclub van zoon of dochter of nog anders wanneer mensen in hun eigen sportclub met vrienden zijn. Je ziet/ hoort zo bijvoorbeeld vaak mensen overschakelen naar AN (Algemeen Nederlands) in een zakelijke context. Pas je dus ook aan de LinkedIn context aan ;-).

ConteXt marketing dus!


Wat zet ik dan op mijn LinkedIn stories?

Verticale video's (max. 20 sec.) en foto's. Je kan via de stickers ook andere personen taggen.

Tracht een verhaal te vertellen, hou het persoonlijk en laat het verkopen even achterwege.


Inspiratielijstje:

  • highlights uit je werkdag (een afspraak, een toffe locatie,...)

  • een teamlid in de kijker

  • tips in je vakgebied

  • teambuilding

  • take-aways van een event / spreker

  • vacatures

  • lees- / boekentips

  • workshop of projectfoto's

  • breaking news

  • op zoek naar iets - vraag je netwerk om hulp

Bonus: hou het professioneel

bottom of page