top of page

Zo schrijf je een blogpost die echt werkt!

Content marketing is hot! En dat is logisch, want bedrijven zetten het succesvol in om kwalitatief en efficiënt hun marketingdoelen te bereiken. De voordelen zijn namelijk groot. Met content lok je conversatie uit, groeit jouw naambekendheid en toon je autoriteit. Het zorgt voor een band met je huidige en toekomstige klanten en ondersteunt dus je marketingdoelen. Door het langetermijneffect is het bovendien ook nog eens zinvol besteed marketingbudget.


Een belangrijk onderdeel – maar niet het enige uiteraard – van content marketing is het schrijven van boeiende en relevante artikels al dan niet voor een blog. Hoe begin je daar nu aan? Wij geven je alvast enkele tips & tricks.


Ontwikkel


een tone-of-voice


Beantwoord de volgende vraag voor jouw merk: hoe wil ik dat anderen mijn bedrijf zien en welke manier van spreken past daarbij? Welke waarden zijn daarbij belangrijk? Zijn jullie eerder een afstandelijk bedrijf of wil je net heel close zijn bij je klant? Liever menselijke warmte of zakelijke afstand?

Met een antwoord op deze vragen bepaal je al snel de basis voor je tone-of-voice.


Ben je bijvoorbeeld een boekhouder of een jurist, dan wil je professioneel overkomen en ga je heel to-the-point schrijven. Heb je bijvoorbeeld een speelgoedwinkel dan is humor en vriendelijkheid een perfecte combo.

Denk ook na over het volgende: wat is jouw missie, visie en kernwaarden en hoe wil jij deze overbrengen aan jouw doelpubliek?




Laat ons even kijken naar onze eigen tone-of-voice:


Wij zijn een marketingbedrijf dat het verschil wil maken voor bedrijven die het verschil willen maken. Purpose driven is daarin een belangrijke factor. Wij onderscheiden ons door echt te luisteren naar onze klanten. We zeggen niet dat we een oplossing aanbieden, we doen dat ook écht. Een marketingpartner voor de lange termijn dus.

Enkele kernwoorden voor onze tone-of-voice: vriendelijk, behulpzaam, oplossingsgericht, transparant, positief en warm professioneel.


Combineer jouw tone-of-voice met het verhaal dat je wil vertellen voor ultieme impact!


Kruip in het hoofd van jouw toekomstige klant


Het doel van marketing is jouw klanten doorheen de sales funnel te begeleiden. We onderscheiden daarin 3 fases tot iemand klant wordt: bewustzijn, overweging en beslissing. Bij elke stap van dit proces hoort natuurlijk andere content. Simpelweg omdat de klant in die diverse fases op zoek is naar een ander soort info.


Ook nadien, wanneer iemand klant is geworden, trachten we ze te blijven voeden met interessante info. Het uiteindelijke doel daarvan is om je klanten ambassadeurs van je merk te maken.

Stel jezelf de volgende vraag: wat wil mijn klant lezen in deze fase van zijn aankoopproces?


Een volledige set aan persona’s ontwikkelen is vaak een hele klus. Een gemakkelijke en snelle tussenstap die je kan nemen is een bekende persoon zoeken die bij jouw merk past.

Voor een winkel met videogames kan dat bijvoorbeeld de YouTuber PewDiePie zijn en voor donutwinkel is dat een figuur genre Homer Simpson. “Wat zou Homer willen lezen over donuts?”


Of je kan referentiekaders opbouwen binnen je eigen netwerk. Praat met mensen die in een soortgelijke functie of sector werken als jouw klanten.

Aan de hand van deze inzichten in de personen waaraan je wil verkopen is het veel makkelijker te bepalen wat voor content jij moet publiceren! Zorg dus voor content waar je doelgroep echt wat aan heeft.

Maak het lekker leesbaar



Als je wil dat mensen jouw content lezen, moet deze natuurlijk wel aantrekkelijk zijn. Kies dus vooral content die een antwoord biedt op de vragen die je doelgroep zich stelt.

Eender welke content moet ook goed leesbaar zijn. Ga deze checklist even af om te zien of jouw teksten vlot leesbaar zijn.

  • Je maakt gebruik van een schrijfstijl die bij je doelgroep past (denk bank vs. donutshop)

  • Je gebruikt enkel jargon als dat nodig is (denk terug aan de sales funnel: iemand in de fase “bewustzijn” heeft nog geen kennis van jouw product / dienst)

  • Je schrijft in functie van de lezer, dus


je focust op de oplossing die zij / hij zoekt

  •  De zinnen in je artikel zijn helder en bondig

  •  De volgorde van jouw tekst is logisch en vormt een duidelijk verhaal (1 boodschap per artikel)

  •  De structuur is aantrekkelijk en scanbaar (denk aan titels, subtitels, quotes, …)

Stel jouw artikel samen en vraag aan iemand anders of het vlot leest. Of lees het luidop. Zo merk je waar je zou struikelen.

Tijd voor actie!


Sluit jouw content zo vaak als mogelijk af met een call-to-action (CTA).


Zoals: ‘ontdek het nu op onze webshop’ of ‘benieuwd naar jullie mening’

In deze call-to-action maak je duidelijk welke actie je wil dat de lezer onderneemt. Gebruik dus krachtige woorden en actieve werkwoorden in jouw CTA.


Maak aan het einde van jouw artikel duidelijk wat je verwacht van de lezer aan de hand van sterke woorden en werkwoorden.

Samengevat


Wil jij teksten schrijven die echt klanten / verkopen opleveren?

  1. Start met het ontwikkelen van jouw tone-of-voice. Hoe wil jij overkomen met jouw content?

  2. Weet voor wie je schrijft. Wat wil deze persoon lezen over jouw merk?

  3. Maak het je tekst leesbaar en scanbaar.

  4. Eindig altijd met een call-to-action! Wat wil jij dat de lezer doet na het lezen van jouw content?


Zelf geen tijd om een maandelijkse blogpost te schrijven of meer inspiratie nodig? Laat het ons weten! We staan klaar om je te helpen.


bottom of page